PERFECT COMPUS
11
sep
PERFECT COMPUS
Sala Studio TNRS, Str. Emil Cioran, nr. 1A (Centrul Cultural „Ion Besoiu”, intrarea din spate), Sibiu
11 septembrie 2019, Ora 19:00

Info eveniment

pc1
PERFECT COMPUS

de Alexandra Badea

REGIA ȘI CONCEPTUL SCENOGRAFIC: Alexandra Badea

COSTUME ȘI DECOR: Ana Ienașcu, MUZICA: Claudiu Urse, MANAGER PROIECT: Claudia Maior

ÎN DISTRIBUȚIE: Ioana Cosma, Ali Deac, Iustinian Turcu, Gabriela Pîrlițeanu, Fabiola Petri, Alexandru Malaicu, Oana Marin, Ștefan Tunsoiu, Alin Turcu, Emmanuel Antonescu / Cristian Timbuș

Durată spectacol: 2 h

Data premierei: 17 aprilie 2018

Sinopsis



pc2

Radu a plecat de câțiva ani în State, la studii. Vera locuiește în România, lucrează la o firmă străină. Radu și Vera sunt veri îndepărtați și se reîntâlnesc după mulți ani, într-un context familial complicat. O moștenire divizează familia. Încercând să găsească o soluție la această problemă, ei descoperă fragmente ale unui trecut tulburător. De la o generație la alta, s-au transmis niște secrete care alimentează aceleași tipuri de comportament, aceeași imposibilitate de a iubi și de a fi iubit. Din trecut, apar, în prezent, personaje cheie ale istoriei lor familiale.

Ana, bunica Verei, în adolescența sa, a fost martora unei tragedii care a marcat-o pentru totdeauna, o tragedie care depășește cadrul intim și care a implicat familia sa și multe alte familii din Iași. Ana a fost martora unei perioade a istoriei României care nu s-a spus, care s-a ascuns. Radu și Vera încearcă să înțeleagă ce s-a întâmplat atunci, acest fragment de istorie îi tulbură și, în același timp, îi împinge să înțeleagă ce se întâmplă cu ei, care sunt părțile lor de slăbiciune și neasumare, care este posibilitatea lor de a schimba ceva în propria viață, dar și în locul în care trăiesc.

Matei, bunicul lui Radu și fratele Anei, este cel care a traversat timpul, fiind de o parte și de cealaltă a baricadei, câteodată colaborator cu torționarii, altă dată victimă a unui sistem nedrept. Radu a trăit cu o imagine a bunicului său, iar aceasta începe să se degradeze. O întrebare îi revine obsesiv: Cum ne putem reconstrui după ce am aflat adevărul despre cei cu care am crescut? Ce se întâmplă când aflăm că eroii copilăriei noastre nu au fost întotdeauna la înălțime? Trădarea se moștenește de la o generație la alta?

Eva, mama lui Radu, crescută de Ana pentru a-și ascunde trecutul, este reprezentanta unei alte părți a istoriei României, în care, pentru a supraviețui, trebuia să înveți să minți, să torni, să colaborezi. Ca și Ana, Eva a rezistat, dar a pierdut tot. Eva îi vorbește lui Radu din afara timpului, îi spune tot ce nu a reușit să îi transmită cât au fost împreună. Eva repară trecutul, spunând adevărul.

Scormonind în arhivele familiei și documentându-se pe internet despre trecut, Radu și Vera traversează un parcurs inițiatic, prind curajul de a se privi în față, de a accepta cine sunt și de a-și duce până la capăt dorințele lor cele mai profunde. Mult timp, pentru a se proteja, au ales să fugă de probleme, să se ascundă sau să se resemneze, acum aleg să acționeze, să schimbe ceva și să lupte pentru ideile lor.

 pc3


 Manifest pentru dialog este unul dintre cele mai interesante programe dezvoltate de Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, împreună cu Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și cu Departamentul de Artă Teatrală, din cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. Parteneriatul pe care FITS l-a dezvoltat cu BRD Groupe Société Générale ne-a asigurat aducerea la viață a acestui program, oferindu-ne șansa unui turneu pe care foarte puține teatre din România îl mai pot face astăzi – un turneu în jurul țării, în care spectatorii de pretutindeni să se poată bucura de un dialog al noii generații.

Am reușit, în ultimii trei ani, să prezentăm doi regizori, cu trei spectacole, care au suscitat un interes extraordinar în discuțiile cu publicul, după fiecare reprezentație, în fiecare oraș.

În acest an, în luna februarie, grație acestui parteneriat excepțional cu BRD Groupe Société Générale, regizoarea Alexandra Badea, una dintre cele mai importante voci regizorale și artistice ale Franței – artist invitat pentru creațiile sale la Théâtre National de la Colline (Paris) – propune spectacolul „Perfect compus”, creație specială a celor trei structuri: TNRS, FITS și Școala de Teatru de la Sibiu.

Spectacolul ilustrează perfect ce înseamnă dedicația unui mare artist și a tinerilor care au însoțit-o în această aventură, pentru Centenarul pe care tocmai l-am sărbătorit. Istoria unei familii, văzută prin ochii a trei generații descendente, aduce, astăzi, în discuție dramatismul, poezia, iubirea, nevoia de tandrețe, dar și toate grozăviile prin care aceste generații au trecut, pornind de la Primul Război Mondial până în zilele noastre.

Le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat cu tot sufletul în această aventură minunată și, nu în ultimul rând, în aceste clipe grele, mulțumiri speciale partenerului nostru de suflet, BRD Groupe Société Générale.”

Constantin Chiriac,

Director al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu

Președintele al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu

Despre programul „Manifest pentru dialog”

Manifest pentru dialog este un program social, cultural și educațional al Teatrului Național Radu Stanca Sibiu, în colaborare cu Departamentul de Artă Teatrală din cadrul Universității Lucian Blaga din Sibiu și BRD Groupe Société Générale.

În cei trei ani de activitate, programul a creat trei proiecte cu un puternic impact social la nivel național: proiectul Antisocial, scris și regizat de Bogdan Georgescu, în care tema de dezbatere este criza fundamentală prin care trece educația din România, #minor, semnat, de asemenea, de Bogdan Georgescu, în care este chestionat sistemul social și politic pentru care pasarea responsabilităților și utilizarea cazurilor particulare devin scopuri în sine și Familii, un spectacol de Eugen Jebeleanu, care aduce în discuție ce înseamnă familia în ziua de astăzi.

Manifest pentru dialog s-a născut din dorința de a invita la comunicare. Doar împreună putem ajunge la un dialog care, în primul rând, să nască întrebări și, abia apoi, să ofere posibile soluții.

Dorim ca inițiativa noastră să lanseze noi provocări și împreună, să găsim calea normală de dezvoltare în această societate.

 

 pc4
 „Suntem bucuroși că, pentru al patrulea an, derulăm, în parteneriat cu Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, turneul național Manifest pentru dialog.

Turneul a plecat de la nevoia de a arăta unui public cât mai numeros, din orașe mai mari sau mai mici, producții ale unor regizori tineri care pun în discuție teme care preocupă și se dezbat în societatea românească, cum ar fi  educația, mentalitățile, familia, diversitatea etc. Specificul acestui turneu este acela că, la finalul fiecărei reprezentații, publicul este încurajat să dezbată tema și situațiile din spectacol, împreună cu regizorul, actorii și un mediator.

Suntem și cu acest proiect fideli preocupării de a susține pe termen lung proiectele și ideile tinerei generații de creatori de cultură, urmărind, în același timp, și un proces de creștere a unui public nou, căruia să îi dezvoltăm spiritul critic și dragostea de teatru, de cultură, în general.  

Credem că tema propusă în acest an este extrem de importantă și va câștiga audiența. Spectacolul vorbește despre istoria noastră și felul în care ea ne modelează, despre mentalități și despre cum ne construim viitorul. Pentru că nu putem construi acest viitor dacă nu ne cunoaștem trecutul și nu-l înțelegem, în același timp, având curajul de a-l lăsa în urmă și de a privi în față.”

 

 

Alexandra Badea, regizor și dramaturg:

pc5

Perfect compus este un text despre urmele pe care le lasă istoria în noi, despre ura și lașitatea anilor ‘40, despre teroarea anilor ‘50, despre frica anilor de după, despre colaboratori și, mai ales, despre cei care au rezistat. Despre cum o familie traversează aceste perioade, despre cum contextul politic distruge iubirea, despre cum într-o familie se sacrifică întotdeauna fetele pentru a proteja viitorul băieților, despre cum generații de-a rândul își transmit aceleași scheme de gândire, și mai ales, despre cum generația de azi are curajul și forța de a se uita în urmă și a face curat.”

 

 pc6

Departamentul de Artă Teatrală din Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu a fost înființat în anul 1997, când a debutat și parteneriatul activ dintre comunitatea artistică și cea universitară. Încă de atunci, colaborarea dintre cele două comunități a dus la crearea unui context pozitiv pentru toate părțile implicate în fenomenul teatral sibian, dar mai ales pentru studenții departamentului. Prin Departamentul de Artă Teatrală, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu a devenit un partener de tradiție al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, al Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu și al Bursei de Spectacole – o importantă platformă pentru dialog artistic.

pc7

Cele trei specializări ale Departamentului de Artă Teatrală (Actorie, Teatrologie – Management Cultural și Coregrafie) au un rol foarte important în comunitatea academică sibiană, principiul fundamental al activităților didactice și de creație artistică fiind interacțiunea directă a studenților celor două linii de studiu, sub coordonarea cadrelor didactice. În acest context, proiectele inițiate și dezvoltate de către studenții-actori beneficiază de sprijinul calificat al teatrologilor și al managerilor culturali. Proiectele artistice ale departamentului sunt prezentate publicului local și internațional în Studioul de Teatru al Centrului de Cercetări Avansate în Domeniul Artelor Spectacolului (CAVAS).

Luând în considerare toate argumentele de mai sus, studenții Departamentului de Artă Teatrală se bucură de șansa unică de a colabora cu unii dintre cei mai importanți specialiști în artele spectacolului și management cultural din România, dar și din lume: Silviu Purcărete, George Banu, Noel Witts, Mike Phillips, Jonathan Mills, Catherine Naugrette, Spencer Golub, Constantin Chiriac, Marian Râlea, Cristian Radu etc. De asemenea, studenții noștri joacă și produc spectacole care au participat și au fost distinse cu premii la unele dintre cele mai importante festivaluri de teatru studențesc din Europa și din lume: Femeia ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia (Cel mai bun spectacol la festivalul Istropolitana, în 2012), Visul unei nopți de varăPrivește înapoi cu mânieBalul burlacilorAforisme pentru un actor tânărProfesorul de francezăRomeo și Julieta (Festivalul Internațional Shakespeare, Essen, 2013; Festivalul Teatralny Kufar, Minsk, 2014 și Festivalul Riverside Left din Moscova, 2015), Omul cel bun din SîciuanZBANG – A Musical ABBA FantasyAntisocialIubirea la oameni. În același timp, colaborarea strânsă dintre Departamentul de Artă Teatrală, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu a dus la două direcții importante de dezvoltare a școlii noastre de teatru, care trebuie neapărat amintite: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a oferit departamentului și universității o mare vizibilitate în fața publicului local și internațional. Marea majoritate a cadrelor didactice din departament sunt implicate în organizarea festivalului de teatru sau sunt actori renumiți ai scenei românești și europene. Astfel, publicul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (aprox. 60.000 de spectatori pe zi, în ultimii ani) a dus la deschiderea universității către societatea civilă, formând o legătură puternică între oraș, festival și universitate, ceea ce a consolidat prestigiul cercetării științifice și al creației artistice dezvoltate de către Departamentul de Artă Teatrală.

 

Tot ce te intereseaza, direct in inbox.
Aboneaza-te la newsletter-ul nostru, fii primul la care ajung evenimentele noi.
Nu ai gasit inca evenimentul tau?
Cauta aici dupa cuvinte cheie.
Urmareste noutatile pe:
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Am inteles